
Det første spørsmålet du får på et jobbintervju er vanligvis noe i denne duren: «Kan du begynne med å fortelle litt om deg selv?». Her får du en unik mulighet til å betrygge intervjueren om at de har gjort et klokt valg i å invitere deg til intervju.
En enkel måte du kan bygge opp dette svaret på, er å først fortelle litt om statusen din i dag, deretter fortelle litt om relevante erfaringer og ferdigheter du har tilegnet deg i tidligere jobber, før du til slutt vinkler det over i hvor motivert du er for jobben du nå intervjues til.
Fokuser på de aller mest relevante erfaringene, egenskapene og kunnskapene for stillingen du intervjues til. Har du en suksesshistorie du kan flette inn, som både forteller noe om deg som person og samtidig får frem at du er kvalifisert og motivert for denne stillingen, har du en gylden mulighet her.
Som rekrutterer fikk jeg mange rare svar på dette spørsmålet. En vanlig tabbe er å legge ut i det vide og det brede om ting som sier lite om deg som person eller som arbeidstaker. Husk at de som intervjuer er interessert i at du skal fortelle om deg selv, men kun om det som er relevant for jobben. Det er vanligvis ikke så interessant hvor gamle barna dine er, hva du liker å lage til middag eller hvordan du bretter dine klær. Intervjueren ønsker å vite noe om deg, som påvirker hvordan du jobber, hvordan du er som kollega og hvordan du vil oppføre deg på jobb.
Ha klart for deg hva du vil svare, men ikke ordrett. Vær oppmerksom på at du kan skape distanse til intervjueren dersom svarene dine virker unaturlig, fastlåste og innøvd.
Ha noen stikkord friskt i minne og improviser rundt stikkordene.
Blir du ikke innkalt på intervju? Klikk her for å lese en komplett guide til hvordan du lager din så langt best CV!
Legg igjen en kommentar