
Gode markedsførere vet hvor viktig det er å spisse markedsføringen mot ulike målgrupper. Bare se på hvor annerledes Telenor markedsfører mobilabonnement til ulike målgrupper.
Telenor Yng:
«Surfer du mer enn du ringer? Med Yng kan du bytte bort fri tale mot mer data. Yng – et abonnement med flere fordeler for deg mellom 18 og 28 år».
Telenor Familie:
Det å være kunde hos Telenor skal være bekymringsløst. Vi har gode løsninger for hele familien, og tilbyr en trygg mobilhverdag – for liten og stor!»
Hvem er det du skal henvende deg til?
Som du ser er det ganske tydelig hvem de henvender seg til i disse salgstekstene. Dette er fordi målgruppene har ulike behov. Akkurat slik som arbeidsgivere har ulike behov.
Telenor er fullstendig klar over at unge er opptatt av å ha nok data, derfor vektlegger de det i markedsføringen mot denne målgruppen. Videre reklamerer de for at man kan bytte fri tale mot data, som henvender seg til ønsket om å spesialtilpasse abonnementet til eget bruk. I tillegg skriver de at dette er for deg mellom 18 og 28 år for å vise at dette er «eksklusivt».
Hvis du er 20 år, bruker mye data og ønsker mer kontroll – snakker de direkte til deg og dine behov.
Når du ser hva Telenor vektlegger når de skal henvende seg til personer som betaler for abonnementet til en hel familie er det tydelig at det er helt andre behov som skal dekkes, samtidig ser du at de ikke kan være like spesifikke. Dette er fordi de henvender seg til en beslutningstaker som skal ta en avgjørelse basert på mange ulike behov. De vektlegger hverken datatrafikk eller fri tale, men fokuserer på mer overordnede behov som trygghet og bekymringsløshet.
Poenget mitt er at markedsføringen av Yng er mye mer effektiv fordi den henvender seg til en nisje som har et unikt behov. Siden de vet hva behovet til denne nisjen er kan de spille på nettopp dette behovet. Du bør gjøre akkurat det samme når du skal henvende deg til en arbeidsgiver ved å vise hvordan du kan dekke akkurat deres behov.
Hvordan kan du bruke de samme virkemidlene?
- Trekk frem det arbeidsgiver er mest opptatt av i din CV (behov)
- Få frem at du er på utkikk etter akkurat denne typen stilling i akkurat dette selskapet i søknaden (eksklusivt)
Utfordringen er å finne ut hva de som skal motta din CV og søknad er opptatt av, og hvordan du kan vise at du har det de ser etter.
Her er tre virkemidler du kan bruke i din CV for å vise at du kan dekke en stillings spesifikke behov:
Nøkkelkompetanse
Sørg for at de punktene du setter opp under nøkkelkompetanse er de som er mest relevant for stillingen og selskapet. Fjern alle irrelevante punkter, slik at du viser at det er akkurat denne stillingens behov du vil dekke.
Underpunkter
Trekk frem de mest relevante arbeidsoppgavene, resultatene og ansvarsområdene for hver jobb du har hatt. Fjern alle irrelevante og selvsagte underpunkter, slik at det som er mest attraktivt for mottakeren kommer tydelig frem.
Oppsett
Hvis du har hatt flere jobber i det siste, som ikke er relevant for stillingen du skal søke på, kan det være lurt å sette opp et eget punkt for relevant arbeidserfaring. Det tar bare noen sekunder før den som leser CV-en avgjør om de skal lese videre, eller ikke. Sørg for at de ser at du kan dekke deres spesifikke behov med en gang de ser på din CV.
Ta med deg dette rådet gjennom hele jobbsøkerprosessen. Hovedfokuset ditt i CV, søknad og på intervju bør være hvordan du kan bidra til å dekke selskapets unike behov.
Er du interessert i CV- og søknadshjelp kan du lese mer om det her.
Legg igjen en kommentar