Råvarer finnes rundt oss, i naturens mangfold – fra fjord til fjell, i åker og eng. Men før disse råvarene blir til det vi ser på matfatet vårt, må de foredles og bearbeides av dyktige fagfolk. Bønder, fiskere og matprodusenter forvandler ferske råvarer til kvalitetsprodukter, gjennom håndverk og moderne teknologi. Dette er *veien til matfatet* – en reise fra naturens ressurser til det ferdige måltidet, der hver råvare forteller sin egen historie om tradisjon, innovasjon og lidenskap for mat.
Vi skal fortelle disse historiene gjennom en tv-serie som gir næring og motivasjon for seere og aktører. Estimert sommeren 2025.
Sammen med matglade kjente og kjære profiler reiser vi ut på veien for å finne råvarene som ender opp på matfatet.
Teaser
Her er en teaser som viser litt av hva vi jobber med.
Uttak
Uttak fra TV-serien er innhold som videreføres og tilpasses ulike plattformer for å forsterke budskapet og skape bredere ringvirkninger. Ved hjelp av grundig research, journalistikk og mediaproduksjon skaper vi innhold som ikke bare formidler historier, men som også inspirerer til økt turisme, styrker besøkskulturen, og bidrar til å utvikle lokal og regional identitet.
Ved å synliggjøre matprodusenter og deres unike råvarer, setter vi søkelys på autentiske opplevelser som både tiltrekker nye besøkende og gir stolthet til lokalsamfunnet. Serien fungerer som en kraftig plattform for å promotere destinasjoner og bidra til langsiktig utvikling av regionens økonomi og kulturelle profil.
SoMe
SoMe for Instagram, TikTok og SnapChat.
SoMe for Facebook og nettsider.
Fagmiljø
Vi skal lage en serie podkaster som en del av vårt kunnskapsgrunnlag. I denne serien skal vi ha samtaler med eksperter fra forskning, politikk og utviklingsmiljøer innen matbransjen. Når produksjon basert på råvarer skal lykkes, er det viktig med klare mål, mening og en god struktur. Derfor setter vi oss ned med de som jobber med innsikt, forståelse, regulering, tilrettelegging og innovasjon. Sammen utforsker vi de nye utfordringene bransjen står overfor, og ser på måter vi kan finne bedre løsninger på for fremtiden.
Produsenter
Vi skal lage en serie podkaster med dagens matprodusenter, som jobber innenfor etablerte rammer og tradisjoner. Samtidig ser vi et behov for ny innsikt, friske tanker og klare visjoner for fremtiden. I samtalene vil vi utforske hvordan lokale, regionale og nasjonale matpolitikker kan tilpasses for å møte fremtidens utfordringer, både økonomisk og innen næringsutvikling. Vi skal også diskutere hvordan matproduksjon henger sammen med kultur, stedsutvikling og turisme.
Nils Noraker er daglig leder for Noraker gård og Kristian Peter Beisheim er daglig leder for Små Vesen. De er gode eksempler på slike produsenter, og derfor har vi besøkt dem. Her kan du høre litt av hvordan de kombinerer tradisjon med nye muligheter.
Kjendiser
I TV-serien bruker vi kjente profiler for å gjøre temaene rundt matproduksjon og bærekraftige råvarer både engasjerende og tilgjengelige for publikum. Kjendiser som er matglade og nysgjerrige, hjelper oss å belyse de viktige spørsmålene ved å utforske nye smaker, møte lokale produsenter, og lære om utfordringene og mulighetene i regionen. Gjennom deres øyne kan vi formidle både fakta og opplevelser på en personlig og underholdende måte.
Podkastene blir en del av dette ved å ta temperaturen på kjendisenes forventninger før besøket, samt deres refleksjoner underveis og etter opplevelsen. Korte episoder vil gi lytterne et dypere innblikk i hva som skjer bak kulissene, og lar publikum følge med på reisen. Podkastene fungerer som et supplement til TV-serien, hvor publikum kan få enda mer innsikt og forståelse for matproduksjonen og utfordringene matbransjen står overfor.
Før
Her kan du høre en samtale med Terje Sporshem og Guri Skannke før de vet at de skal få besøke Noraker Gård og håndbryggeriet Små Vesen.
Etter
Her kan du høre en samtale med Terje og Guri etter at de har fått være med på råvarenes reise til matfatet sammen med produsentene av rakfisken til Noraker Gård og ølet fra Små Vesen.
On-site - aktiv formidling
Vi skal produsere formidlingsprogrammer on-site ved bruk av mobiltelefoner, slik at gjester kan få en aktiv og interaktiv opplevelse når de besøker lokale produsenter. Disse programmene vil fungere som medieguider, der besøkende kan bruke sine egne enheter til å få dypere innsikt i hvordan produsentene jobber med de essensielle råvarene som danner grunnlaget for deres virksomhet.
Gjennom aktiv formidling vil vi skape engasjerende lydguider og informasjon som følger gjestene gjennom besøket. De kan lære om alt fra gårdsdrift og fiskeriproduksjon til ølbrygging og bærekraftige metoder. Hver stasjon langs turen gir innsikt i hvordan produsentene forholder seg til råvarenes kvalitet, miljøhensyn og tradisjon. Ved å kombinere moderne teknologi med fysiske besøk, får gjestene en personlig og dynamisk måte å utforske historien, prosessene og filosofien bak produktene – alt tilrettelagt i eget tempo for en rikere opplevelse.
Her er et eksempel på formidling av Noraker gård hvor vi benytter verdens største plattform for historieformidling - izi.travel.
Skann koden og test sjøl.
Ved bruk av mobiltelefon kan gjestene guides gjennom produsentens historie om forvaltning av råvarer. Dette kan skje på flere språk. Produksjonen blir tilgjengelig på mobil, men også online. Her er lenke til innholdet på nettsidene til izi.travel.
Denne artikkelen er "To be continued...!"
コメント